Lambda – passer verken for Munch eller publikum

Av Dag Solhjell, kunstsosiolog dr. philos.

Lambda-prosjektet for Munch-museet bygger på et vertikalt prinsipp. Skisseprosjektet viser tolv etasjer, med utstillinger på åtte av dem, fordelt på ti rom. Femten rulletrapper skal betjene publikum, samt heiser. Bygningen deles vertikalt i en åpen dynamisk sone, og en mer lukket sone for utstilling, magasiner etc. Mellom den dynamiske sonen og utstillingsrommene skal det være sluser for publikum, for å ivareta klima og sikkerhet. I det grundige skisseprosjektet, og den vurdering som er gjort av det, er de to viktigste tema ikke drøftet. Det er hensynet til Munchs kunst og publikum.

Lambda passer ikke for formidlingen av Munch
Det sentrale i formidling av Munchs kunst bør bygge på det kunstneriske program han selv sto for, sammenhengen mellom liv og kunst. Det vertikale prinsipp i Lambda uttrykker det motsatte. Munchs ekspresjonisme springer ut av troen på at liv og kunst hørte sammen. Hans kunst ble en livsfrise. Formidlingen av Munchs liv og kunst kaller på en horisontal og lineær løsning for den bygning der publikum skal møte ham. Lambdas vertikalitet, med sine mange separate utstillingsrom, sluser og rulleheiser, bryter ned Munchs kunst til episoder, teknikker, motiver eller andre kategorier som var fremmed for ham.

Lambda passer ikke for publikum
De mange rulletrapper, etasjer, sluser og utstillingsrom gir lav lesbarhet når publikum skal orientere seg. Hver sluse har to dører – en indre og en ytre, og de skal ikke være åpne på samme tid. De fleste må passeres to ganger – inn i og ut av rommet. Det gir nærmere 40 slike dører for publikum å passere. Dørene er ikke lydløse, det er heller ikke de femten rulletrappene som publikum må bruke for å komme seg rundt i utstillingen. Vertikaliteten i Lambda påtvinger publikum en inn-og-ut trafikk og en av-og-på opplevelse som er pedagogisk ødeleggende. Et forbilde er det horisontale prinsipp som ligger til grunn for Nasjonalmuseet på Vestbanetomten. Det passer langt bedre for Munch enn Lambda gjør.

Behovene
Det er åpenbart at Munch-museet må ha bedre og større lokaler enn i dag. En rekke museale funksjoner har for dårlige forhold i dag. Men det sentrale i en hver vurdering av nye lokaler må tross alt være formidlingen av Munch og hensynet til publikum. Lambda var et særdeles dårlig valg, andre tapende konkurranseutkast var langt bedre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s